Uw bedrijf moet bezuinigen. Tegelijkertijd weet u dat het belangrijk is om door te gaan met vernieuwen en ontwikkelen. Dit lijkt elkaar tegen te spreken. Om de kwaliteit van uw werk voldoende te kunnen handhaven, is het belangrijk dat u uw huidige personeelsbestand behoudt. Dat betekent dat er weinig geld overblijft voor investering en training. U zult het dus moeten doen met de middelen en de kennis die u hebt. Toch hebt u in uw organisatie meer kennis beschikbaar dan u voor mogelijk houdt. Deze kennis bevindt zich bij uw personeel en bij uzelf. Maar krijg die er maar eens uit! Het is de kunst om deze kennis te bundelen, koppelen en daarna weer te verspreiden. We maken een klein uitstapje terug in de geschiedenis naar het begrip kennismanagement. Wat kunt u hiermee en wat zijn de struikelblokken?
De kennis in uw organisatie
Twee weten meer dan één, vertelt een bekend gezegde ons. Dit is natuurlijk een waarheid als een koe. Elk mens heeft immers tijdens zijn opleiding en in het werk verschillende ervaringen opgedaan. Hij of zij heeft daarmee andere kennis en vaardigheden ontwikkeld en zich wellicht gespecialiseerd in een bepaald kennisgebied. Dat betekent niet alleen dat beide personen samen meer weten dan ieder apart, maar ook dat ze die kennis zouden kunnen delen. Met andere woorden: ze kunnen leren van elkaar. Maar dat is nog niet alles. Er bestaat ook nog iets als synergie: het geheel is meer dan de som der delen. Dat betekent dat als ze de kennis met elkaar delen, de verschillende informatie gekoppeld wordt waardoor er nieuwe ideeën ontstaan. En is dat niet precies wat u wilde?