zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Zijn verkooptrainingen tijd- en geldverspilling?

Door: Michel Hoetmer
 
Het is een bekend gezegde 'verkopers worden geboren en niet gemaakt!' Als je zo tegen het vak aankijkt heeft training natuurlijk weinig zin. Je kunt het of je kunt het niet en daar helpt geen moedertje lief aan. Het lijkt er ook nog eens op dat de mensen die dit beweren gelijk hebben want de resultaten van verkooptrainingen vallen in de praktijk tegen. Uit onderzoek van de ES Research Group blijkt bijvoorbeeld dat tussen de 85 en 90 procent van de verkooptrainingen geen blijvende impact heeft. Dus dan maar stoppen met trainen? Of is er toch nog hoop?

Is training de juiste oplossing?
Men roept de hulp van een trainer in wanneer het besluit om te trainen al is gevallen. Een bedrijf is teleurgesteld over de verkoopresultaten en besluit dat de vaardigheden van de verkopers onvoldoende zijn om de strijd met de concurrentie aan te gaan. Dus moet een trainer bijschaven. De trainer hoort vage kreten zoals: 'onze verkopers kunnen niet afsluiten' of 'ze missen overtuigingskracht' of 'ze moeten betere vragen stellen'. De uitkomst is voorspelbaar: de verkopers krijgen de zoveelste algemene verkooptraining voor hun kiezen.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10