zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Vijf mechanismen die uw oordeel kleuren

Door: Frank van Marwijk
 
Eerst zien, dan geloven. Dit is een instelling waar menig manager van uitgaat in zijn werk. Het is een gedachtegang die bijna neigt aan de wetenschappelijke. U bent pas overtuigd als u de bewijzen hebt gezien. Dat is een verstandig uitgangspunt, zullen vele managers beamen. Toch geeft het met eigen ogen zien of persoonlijk ervaren nog geen garantie dat wat u waarneemt en de conclusies die u daaruit trekt ook de juiste zijn. Bij het beoordelen van zaken en mensen laat onze perceptie ons nogal eens in de steek. We trekken ongemerkt conclusies uit wat voor de hand lijkt te liggen en vullen de leegtes met wat zo vanzelfsprekend lijkt.

Hoeveel informatie hebt u nodig om te besluiten?
In mijn artikel Anticiperen met beperkte informatie schreef ik al dat we niet in elke situatie waarin we een besluit moeten nemen, alle informatie beschikbaar hebben. U kunt uw best doen om u volledig te laten informeren, maar dat kost energie en tijd. Bovendien weet u dan nog niet altijd zeker of het plaatje compleet is. Als u alleen besluiten neemt wanneer u zeker weet dat u voor 100 procent geïnformeerd bent, zult u waarschijnlijk nog weinig besluiten. Een besluit nemen zonder volledig geïnformeerd te zijn, daarentegen, houdt het risico in dat uw keuze verkeerd uitpakt. Als er veel van uw besluit afhangt, zult u zich liefst zo uitgebreid mogelijk willen laten informeren. Is er minder belang, dan kunt u het risico wel aangaan en een snel besluit nemen op uw gevoel. In dat geval neemt u de korte route. Daarbij wordt u geholpen door uw anticipatievermogen. Dit is het vermogen om stukjes informatie zodanig aan elkaar te knopen dat er weer een logisch verband ontstaat. Hier zijn de meeste mensen erg goed in.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10