"Verbetertrajecten van veel organisaties hebben evenveel impact op hun operationele en financiële resultaat als een ceremoniële regendans op het weer. Workshops waar bruggen worden gebouwd, met paarden wordt gefluisterd en op de Japanse gong wordt gemept als metafoor voor leidinggevenden zijn de kwakzalverij van de eenentwintigste eeuw." – Cees Min, Bye Bye Consultant, 2009
Bij een zorginstelling in Noord-Brabant gaat het niet goed. De medewerkers zijn ontevreden, de werksfeer is slecht, er is een hoog personeelsverloop en ziekteverzuim. De medewerkers voelen zich niet gehoord door hun leidinggevenden. De leidinggevenden klagen op hun beurt over de te hoge werkdruk. Het managementteam analyseert de situatie als een leiderschapsprobleem en besluit tot een leiderschapstraject. Doelen zijn meer dialoog en verbinding, beter samenwerken, en meer coachend en resultaatgericht leiderschap. In een kasteel is de kick-off van het leiderschapstraject. In de week na de kick-off ontvangen alle leidinggevenden een uitnodiging tot een online vragenlijst om hun leiderschapsprofiel te bepalen. Deelnemers krijgen aan de hand van kleurgrafieken inzicht in hun drijfveren en gedragsvoorkeuren. Vervolgens vinden groepssessies plaats om nieuwe vaardigheden te leren, gecombineerd met coaching en intervisies. Halverwege het traject is er een reis naar de Ardennen waar deelnemers hun teamvaardigheden ontwikkelen. Na een half jaar zit het traject er op. De leidinggevenden zijn bijzonder enthousiast en hebben veel geleerd over hun ‘innerlijk kompas’, waar hun sterke punten liggen en hoe ze die effectief inzetten in hun werk. Tijdens het traject en ook de periode daarna stijgt de tevredenheid van medewerkers en cliënten. Echter na een jaar zakt de tevredenheid weer in, en keren ook de oude symptomen terug. Medewerkers geven wederom aan dat ze zich niet gehoord voelen…