Het is crisistijd. Sommige bedrijven kunnen maar met moeite het hoofd boven water houden. Er moet dus worden bezuinigd, maar waarop kunt u het best bezuinigen? Het is in ieder geval zaak om de vitale delen van de organisatie te beschermen. Het is daarom belangrijk om uw productie en verkoop op een acceptabel niveau te houden. Om dit te waarborgen hebt u ook voldoende personeel nodig. Als het niet per se noodzakelijk is, bezuinigen de meeste organisaties liever niet op arbeidsplaatsen. Daarbij spelen natuurlijk ook sociale aspecten een rol: elk ontslag betekent een onzekere toekomst voor een werknemer. Wilt u dat uw personeel wel aandoen? En als u personeel ontslaat, geeft u bovendien een signaal naar buiten dat het niet goed gaat met uw bedrijf. En dat heeft zijn weerslag op het vertrouwen van aandeelhouders en klanten.
Bezuinigen op personeel of trainingen?
Liever geen personeel eruit dus, maar waar bezuinigt u dan wel op? Het ligt voor de hand om op zoek te gaan naar uitgaven die niet direct noodzakelijk zijn. Sommige bedrijven bezuinigen bijvoorbeeld op opleiding en training. Hun werknemers worden daardoor minder geschoold, maar ze kunnen in ieder geval hun baan behouden is de gedachte erachter van het topmanagement. Zo kopen zij hun schuldgevoel af. En het is nog prima te verkopen aan de werknemers ook: ‘er is op dit moment geen budget voor training!’. Wellicht vraagt u zich bij het maken van zo’n keuze wel eens af wat überhaupt het rendement van trainingen is. We zien niet altijd meteen resultaat nadat medewerkers op een cursus zijn geweest. En als er wel veranderingen in het werk waarneembaar zijn, is het niet altijd duidelijk of de medewerkers hun nieuwe vaardigheden door de cursus hebben verworven of door hun ontdekkingen in de praktijk. Hoe een medewerker zijn kennis en vaardigheden heeft opgedaan, is lastig te meten.