zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Moet ik mijn managementstijl aanpassen?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Ik merk dat ik al jaren dezelfde managementstijl hanteer en hoewel dat goed gaat, valt het me op dat collega’s het vaak hebben over diverse vaktermen die met leiderschap te maken hebben, zoals Het Nieuwe Werken. Wanneer weet ik dat het nodig is om mijn stijl te veranderen en in hoeverre moet ik mee met dergelijke ontwikkelingen?"

Antwoord van Asha Kalijan
Het is goed om een open blik te houden voor de diverse (nieuwe) manieren van leidinggeven. Je merkt gauw genoeg of je manier van leidinggeven wel of niet effectief is. Dat merk je aan de productie- of omzetcijfers, de werksfeer, het ziekteverzuim, verloopcijfers, de omgang met medewerkers etcetera. Kortom, als jij of het bedrijf ontevreden zijn over bepaalde punten, dan is dat een reden om de effectiviteit van het leidinggeven te onderzoeken.

Reflecteer  

Reflecteer eerst op je stijl, alvorens daadwerkelijk iets te veranderen. Je vindt dat het wel goed gaat met jouw stijl van leidinggeven. Waar merk je dat aan? Zijn de afdelingsprestaties naar tevredenheid en vertonen ze een stijgende lijn? Let niet alleen op kwantitatieve meetpunten, maar ook op kwalitatieve punten. Zijn mensen gemotiveerd, werken ze graag voor jou/het bedrijf, nemen ze het initiatief en leveren ze kwalitatieve goede producten en/of diensten af?  

Managementstijl toetsen aan taak- en mensgerichtheid

Maak je managementstijl concreet. Hoe zou jij je stijl omschrijven en hoe draagt het bij aan het resultaat van de afdeling? Ga na of er punten zijn die je zou willen veranderen. 
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10