Het is zomer, maar dat voelt niet als iets nieuws. Misschien hebt u, zoals velen, het gevoel dat het al maanden zomer is. We hebben een enorm warm voorjaar achter de rug. We hoorden nieuwsberichten die je eigenlijk pas middenzomer zou verwachten: boeren die klaagden over de droogte, waterschappen die zich bezorgd maakten over de lage waterstanden en de dijken en biologen die waarschuwden voor botulisme en de kwaliteit van het zwemwater.
En terwijl u dit zomernieuws aanhoorde, zat u nog puffend op uw werk. Voor uw gevoel duurt het dit jaar daardoor misschien extra lang voordat u op vakantie mag. En als u dan eindelijk kunt vertrekken, blijken de zomer en uw vakantie opeens sneller voorbij dan gedacht. Toch kunt u daar wel wat aan veranderen. U kunt weinig invloed uitoefenen op de feitelijke duur van uw vakantie, maar wel op de beleving daarvan. Dan Ariely, hoogleraar psychologie en gedragseconomie aan de Duke Universiteit beschrijft in zijn boek The Upside of Irrationality hoe u uw vakantie kunt optimaliseren. Er zijn drie belangrijke elementen die bijdragen aan uw vakantiegevoel: uw vooruitzicht, uw ervaring en uw herinnering. Er zijn verschillende manieren om invloed uit te oefenen op deze verschillende elementen. Waarom gaat u op vakantie?
Waarom gaat u eigenlijk op vakantie? De motivatie waarom mensen hun geriefelijke huis verlaten om uren in de file te staan en vervolgens te gaan bivakkeren in tentjes en primitieve omstandigheden, is op zijn minst interessant. Hoe uw favoriete vakantie eruit zou moeten zien heeft alles te maken met wat u zich ervan voorstelt. Het persoonlijke doel van uw vakantie heeft direct effect op hoe geslaagd u de vakantie uiteindelijk zult vinden.