Jezelf profileren heeft te maken met hoe u overkomt op anderen. Profileren draait om imago en identiteit. Uw identiteit is wie u bent. Uw imago is in de meest gunstige situatie de uitstraling van je identiteit. U kunt zichzelf profileren op inhoud of vorm, maar het werkt het best als beide een geheel vormen. Hoe u overkomt bepaalt de mate van invloed op anderen en op de besluitvormingsprocessen. Als u zichzelff niet profileert doordat u zich bijvoorbeeld terughoudend opstelt, dan verkleint dat uw promotie- en carrièrekansen. Als u iets gedaan wilt krijgen, moet u zichtbaar zijn. Wilt u als manager succesvol medewerkers aansturen en carrière maken, dan moet u aan profileren doen. Zelfkennis en authenticiteit zijn belangrijke elementen hierbij. Laat zien wie u bent en wees daarin consequent. Als u zichzelf wilt profileren heeft u allereerst overtuigingskracht nodig. Daarna is pas de inhoud en de vorm van het profileren van belang.
Zelfkennis en authenticiteit
Zelfprofilering begint met zelfkennis. Dit pakt u als volgt aan.
Maak een analyse van uw sterke en zwakke punten, maar ook van valkuilen en mogelijkheden. Neem hierbij alle kennis, vaardigheden, talenten en ervaringen mee.
Onderzoek welke resultaten u heeft bereikt en welke kwaliteiten daaraan hebben bijgedragen.
Bepaal welk beeld anderen van u hebben. Vraag het eventueel aan mensen die u vertrouwt. Misschien volgen daar tegenstrijdige uitspraken uit. Die bekijkt u later.
Maak een profiel op basis van de analyse.
Probeer objectief naar uw profiel te kijken. Lukt dat niet, dan kun u uw profiel ook door een ander laten beoordelen.
Een dergelijke analyse brengt automatisch authenticiteit met zich mee. In de tegenstrijdige uitspraken zitten vaak verbeterpunten om authentieker te worden. Met andere woorden: deze punten belemmeren dat u authentiek handelt.