Denkt u dat u zich bewust bent van alle belangrijke zaken die zich binnen uw bedrijf en op uw afdeling afspelen? Weet u altijd waar uw medewerkers mee bezig zijn? Begrijpt u steeds waar uw collega’s het over hebben als ze met elkaar praten? En denkt u in dit geval dat anderen hetzelfde zien en horen als u waarneemt? Misschien doet u uw best om alles wat er gebeurt zo goed mogelijk in de gaten te houden. Als u naar mensen luistert, probeert u uw aandacht op de inhoud te richten. U analyseert wat de sprekers zeggen en geeft er betekenis aan. Maar zijn uw gevolgtrekkingen wel gebaseerd op hun werkelijke bedoeling of is het uw eigen invulling die uw gedachte bepaalt? Bij alles wat er zich dagelijks op uw afdeling afspeelt, let u op saillante details. Dat geeft u een beeld van de realiteit waar u op kunt anticiperen. Maar is het ook allemaal waar wat u ziet en klopt het wat u ervan denkt?
Gelijke gegevens anders interpreteren
Op uw werk zullen waarschijnlijk situaties voorkomen die u gedeeltelijk of volledig ontgaan, zelfs als u er met uw neus bovenop staat. Ook zal het gebeuren dat medewerkers dezelfde informatie totaal anders tot zich nemen en verschillend interpreteren als u. Ze kijken er gewoonweg op een andere manier naar en zullen daarom ook werkelijk andere dingen zien en ervaren. U denkt goed op de hoogte te zijn van dingen die zich afspelen. Toch kan het zijn dat uw focus opmerkelijk verschilt van die van anderen. Het is mogelijk dat de conclusies die u trekt uit wat u waarneemt niet de (enige) juiste zijn. Daardoor is het bijvoorbeeld tijdens een discussie niet altijd duidelijk wat nu precies de waarheid is en wie er gelijk heeft omdat de strijdende partijen uitgaan van een verschillend vertrekpunt.