zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Wat doet u als alles misgaat?

Door: Frank van Marwijk
 
Op 11 maart 2011 werd Japan overvallen door een allesvernietigende Tsunami. De wereld werd geschokt door de beelden van de ramp en reageerde invoelend. Ook in Nederland leven we enorm mee met de bevolking van Japan en we maken ons een voorstelling van wat dit voor deze mensen betekent. Tegelijkertijd is het (letterlijk en gevoelsmatig) ver weg en gaat het leven hier gewoon door. We aanschouwen de televisiebeelden met afschuw, maar tegelijkertijd kunnen we de impact van zo’n ramp gevoelsmatig moeilijk tot ons laten doordringen. Hoe zou u reageren als u werd getroffen door een catastrofe van deze grootte? Wat doet u als u alles kwijt bent wat u lief hebt en u alleen nog wordt omringd door de gevolgen van destructie?

Maandag 14 maart publiceerde het AD deze foto van persbureau Reuter op de voorpagina. We zien hier een betraande Japanse vrouw die temidden van de verwoestingen apathisch voor zich uitstaart. De emotie van de vrouw op de foto roept een gevoel van herkenning op. Als je alles kwijt bent en je het gevoel hebt dat je niets meer aan de situatie kunt veranderen, leidt dat tot volledige apathie. Je voelt je dan getroffen door een onbeheersbaar lot. De situatie overkomt je – geen enkele actie lijkt dan nog zinvol. Je doet niets meer. We kunnen ons deze reactie goed voorstellen; waarschijnlijk zouden we ook zo reageren.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10