In kleine organisaties is de keus meestal snel gemaakt: de informatie over de verandering wordt mondeling overgedragen. Dat kan natuurlijk ook vrij makkelijk, want in een kleine organisatie kun je iedereen snel bereiken. Het is een goed idee om de hoogste baas het grote veranderverhaal te laten vertellen, terwijl de afdelingshoofden en teamleiders de doorvertaling maken naar wat het gaat betekenen voor de eigen afdeling.
Ook in grote organisaties kan er veel mondeling worden overgedragen. Maar hoe groter de organisatie, hoe groter de kans dat er overal een ander verhaal wordt verteld: ongemerkt en onbedoeld geeft iedere spreker z’n eigen interpretatie aan het veranderverhaal, zodat de verwarring niet kleiner wordt, maar juist steeds groter. Tweede probleem: in grote organisaties duren verandertrajecten gewoonlijk vrij lang. En hoe langer het allemaal duurt, hoe groter de kans dat de informatie over het hoe, wat & waarom wegzakt en niemand nog het verband ziet tussen wat er op dat moment aan veranderprocessen loopt en waar het ook alweer allemaal voor diende. En hoe langer het veranderproces duurt, des te groter is natuurlijk ook weer de kans dat er allerlei varianten van het veranderverhaal ontstaan die allemaal een andere kant op wijzen.