zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Slim onderhandelen is meestal niet slim

Door: Lester Hoekstra
 
In heel veel situaties onderhandelen mensen met elkaar. In een bedrijf of organisatie gebeurt het vooral met zakenpartners en met klanten. Maar ook intern moet er vaak worden onderhandeld om bepaalde zaken voor elkaar proberen te krijgen. Het onderhandelen is doorgaans een belangrijk deel van het werk van managers en het is begrijpelijk dat ze dit op een slimme manier willen doen. Maar u kunt beter een voorbeeld nemen aan de handelaren. 

Koehandel
Onderhandelen is de praktijk van loven en bieden die we al eeuwen kennen en die waarschijnlijk zo oud is als de mensheid. Schoolvoorbeeld is de koehandel. Daarbij is er een koper en een verkoper. Zij hebben een gemeenschappelijke interesse: ze hopen tot een overeenkomst te komen. Maar hun belangen zijn verder tegengesteld. De ene partij wil een hoge prijs en de ander partij een lage prijs.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10