zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Vier principes die uw oordeel kunnen kleuren

Door: Frank van Marwijk
 
Als manager houdt u zich dagelijks bezig met het beoordelen van mensen en situaties. Om juiste beoordelingen te maken, vergelijkt u de informatie die u ontvangt met soortgelijke informatie, met bepaalde standaarden of met de kennis die u al had. In dat proces kan het wel eens fout gaan. Onze beoordelingen blijken nogal eens gekleurd te worden door eerdere informatie, verwachtingen en veronderstellingen. We kunnen dan erg volhardend zijn in het idee dat we gelijk hebben en zoeken het liefst naar informatie die ons standpunt ondersteunt.


Beoordelen is een belangrijk aspect in het takenpakket van elke manager. De hele dag houdt u zich bezig met afwegen van keuzes, inschatten van situaties en waarderen van mensen. Voortdurend taxeert u de attitudes en gedragingen van de mensen die u ontmoet. Zo probeert u erachter te komen wat u van deze mensen kunt verwachten en hoe u daarop moet anticiperen. Soms is het overduidelijk dat u zich met beoordelen bezig houdt, op andere momenten gaat dat ongemerkt. Zo beoordeelt u in een selectiegesprek of een kandidaat geschikt is voor een functie. In een beoordelingsgesprek evalueert u het functioneren van een medewerker. Maar u beoordeelt ook de inbreng van de deelnemers in een vergadering om goede beslissingen te kunnen nemen. Op andere momenten probeert u in te schatten met welk type onderhandelingspartner u te maken hebt.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10