Een nieuwe strategie, visie, missie of organisatieverandering kan nooit slagen als medewerkers het niet snappen of als ze het niet willen. Maar waar moet je het met mensen nu precies over hebben als er zoiets op stapel staat? Veel veranderaars worstelen met die vraag. Daarom in dit artikel een paar suggesties, ideeën en voorbeelden.
Communicatie over een verandertraject blijft vaak beperkt tot het meest voor de hand liggende onderwerp: de voordelen die de verandering moet opleveren voor de organisatie of voor de klanten van die organisatie. De organisatie zal haar marktaandeel kunnen vergroten, klanten krijgen betere producten of lagere prijzen, burgers krijgen betere service enzovoort. Dit lijkt logisch. Toch zal iedereen die het op deze manier wel eens geprobeerd heeft, gemerkt hebben dat dergelijke argumenten medewerkers meestal maar matig boeien. De conclusie is soms dan: onze medewerkers zijn blijkbaar niet geïnteresseerd in de organisatie, of in onze klanten. Dat zou kunnen, maar er kan ook heel iets anders aan de hand zijn.