Vraag aan leidinggevenden waar medewerkers de grootste hekel aan hebben en je krijgt bijna altijd hetzelfde antwoord: aan veranderingen. En als je vraagt waarom dat dan zo is, dan klinkt het antwoord meestal zo: 'mensen hebben slechte ervaringen met eerdere verandertrajecten. Er werd van alles overhoop gehaald, maar de beloofde voordelen zijn niet waargemaakt, of het leven werd er alleen maar slechter op.' Gevolg: medewerkers geloven niet meer dat veranderen überhaupt mogelijk is. Daardoor staat de veranderaar bij voorbaat al op achterstand.
Wat iedere veranderaar daarom nodig heeft is een veranderhaal dat tegemoet komt aan de scepsis van medewerkers. Of dat veranderverhaal nu wordt verteld, verfilmd of opgeschreven is van later zorg, maar het moet er in ieder geval zijn. Het veranderverhaal gaat uitgebreid in op het waarom, het hoe, het wat, het wie en het wanneer van de verandering en vormt de basis voor alle communicatie over het verandertraject. En het veranderverhaal omzeilt niet de scepsis van de medewerkers, nee, het doet er juist iets mee.