Het werk van een manager zit vol vanzelfsprekendheden waar we gewoonlijk nauwelijks bij stilstaan. U drinkt bijvoorbeeld ’s ochtends staande een kopje koffie bij het koffiezetapparaat, loopt naar uw werkplek en gaat zitten achter uw computer om uw mail te checken. Daarna zit u een uur aan de vergadertafel en vervolgens staat u voor een groep om een lezing te geven. Tijdens uw lunch zit u met collega’s in de kantine. ’s Middags staat u een klant op te wachten, loopt u met hem naar uw werkkamer en nodigt u hem uit om plaats te nemen aan een lage tafel. Vaak denken we er niet zo zeer over na welke positie – staan of zitten – het beste is bij het contact dat we aangaan. Toch maakt dit nogal verschil. Staan of zitten heeft een ander effect op uw brein en op dat van uw gesprekspartner. Laten we eens kijken hoe het ook anders kan.
Het verschil tussen staan en zitten
Als mensen bewust nadenken over hun lichaamshouding, denken ze gewoonlijk aan de positie die zij met hun lichaam en ledematen innemen, terwijl ze in gesprek zijn met een ander. Met een goede lichaamshouding kunt u een positieve indruk van uzelf bij de ander achterlaten. U neemt bijvoorbeeld een open houding aan met uw armen los en zorgt ervoor dat u zich toekeert naar uw gesprekspartner. Verder zit/staat u rechtop en neemt u een symmetrische lichaamshouding aan. U neemt niet te weinig, maar ook niet te veel ruimte in. Zo komt u eerlijk, belangstellend, respectvol en zelfverzekerd over. Bijzonder genoeg stelt niemand zichzelf dit soort vragen als het gaat om de basishouding. Hoe komt u het best over in een bepaalde situatie? Gaat u zitten, staan of misschien wel liggen?