zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Zo beďnvloedt u de meerderheid

Door: Frank van Marwijk
 
Nederland is het land van het poldermodel en de consensus. Dit oer-Hollandse gemeengoed heeft behalve de politiek ook het bedrijfsleven in zijn greep. Over elke nieuwe gedachte wordt liefst uitgebreid vergaderd. Steeds wordt er met elkaar gekeken naar alle voors en tegens van een plan. Iedere medewerker mag zijn zegje doen en uiteindelijk wordt er gestreefd naar een zo breed mogelijk draagvlak. Toch worden de uiteindelijke beslissingen in belangrijke mate gestuurd door groepsprocessen. Geldende normen blijken veelal onaantastbaar en de stem van de meerderheid bepaalt ten slotte de keuzes. Hoe krijgt u de meerderheid aan uw kant?


De invloed van groepsdenken
Polderen draagt bij aan de vorming van eensluidende visies. En dat is mooi, want als u aan de slag kunt met projecten waarin blijkbaar iedereen zich kan vinden, draagt dit bij aan grote motivatie bij uw medewerkers. De vraag is echter of de voorstellen die gesteund worden door de overgrote meerderheid ook de beste ideeën zijn. Krijgen alternatieve ideeën wel een kans? En hoe eerlijk is zo’n meerderheidsbesluit? Worden de plannen echt door iedereen gedragen of wordt de meningsvorming vooral beïnvloed door groepsdenken, waarbij de eensgezindheid die bereikt wordt belangrijker lijkt te zijn dan een kritische beschouwing van de feiten.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10