De ene vindt het fantastisch en de ander haalt nonchalant zijn schouders op. Sociale media: nou en? Sociale media zijn een hype. Evenals een paar jaar geleden 'word-to-mouth-marketing' en een paar jaar daarvoor e-mail marketing. Er is niemand die een overtuigend antwoord kan geven op de vraag: sociale media wat heb je er zakelijk aan? Ik doe een poging om wat zaken op een rijtje te zetten.
Afgelopen week verscheen er van mijn hand - ik beken - een enigszins uitdagende blog met de titel Sociaal netwerken? Stop er toch mee! Ik plaatste de column op zaterdag en al snel werd me duidelijk dat de blog gretig aftrek vond. Inmiddels is de 'uitzending' meer dan 5.300 keer aangeklikt en zijn er op dit moment 31 reacties binnen. Of iedereen het uitgelezen heeft? Geen idee. Dat kun je niet meten. Ik besloot er ook een poll onder te zetten. De uitdagende stelling was: Sociale netwerken zijn zo dood als een pier. Er werd flink op gestemd (241 keer):
38,2 procent is het er mee eens
52,7 procent is het oneens met de stelling, en
9,1 procent weet het niet.
Een kleine meerderheid is het niet eens met de stelling. Voor hen leven sociale netwerken. Wat dat leven precies inhoudt blijft een beetje vaag.