De communicatieve vaardigheden van een manager dragen bij aan de effectiviteit van zijn management. De boodschappen die een manager uitdraagt, moeten daarom ondubbelzinnig en overtuigend zijn is de gedachte. Toch kunnen deze twee begrippen (ondubbelzinnig en overtuigend) elkaar ook tegenspreken. Een ondubbelzinnige boodschap is niet altijd zo overtuigend. Directe confrontatie met feitelijkheden kan soms leiden tot automatische weerstand. Soms is het beter om iets eerst te verduidelijken met behulp van vergelijkingen en metaforen. Beeldspraak kan bijdragen aan beter begrip van de boodschap of het onderwerp soms wat luchtiger maken. Toch kunt u ook verstrikt raken in de metaforen die u gebruikt.
Overtuigende beeldspraak
Als u uw gedachten aan iemand duidelijk wil maken, kunt u uw best doen hem te bereiken met ondubbelzinnige bewoordingen. U kunt de begrippen en meningen die u wilt overbrengen uiten in heldere formele taal die niet mis te verstaan valt. Uw presentatie krijgt dan echter de uitstraling van een officieel document. Op de duidelijkheid over de inhoud valt niets aan te merken. Het is alleen de vraag of uw bedoeling overkomt en of u op die manier iemand kunt overtuigen van uw mening. Hoe saaier de stof die u communiceert is, des te meer zijn mensen geneigd om de inhoud oppervlakkig te verwerken en geconditioneerd te reageren. Als u iemand wilt bereiken met uw standpunt kan het helpen om die via een omweg te presenteren. Hiertoe kleedt u uw presentatie aan met anekdotes, humor, vergelijkingen en metaforen.