Vraag "Eén van mijn medewerkers zoekt vaak het conflict op. Waar het ook over gaat, hij moet er iets van zeggen. Vaak is de opmerking ook nog niet relevant. Hij bemoeit zich op een verkeerde manier met iedereen. Met mij, als het gaat om het geven van werkopdrachten, met collega's hoe zij iets oplossen. Hij voelt zich ook nog een achtergesteld in de groep. Mijn geduld raakt inmiddels op. Hoe kan ik hier beter mee omgaan?"
Antwoord van Asha Kalijan Er zijn mensen die altijd tegendraads reageren in hun communicatie met anderen. Dat is hun manier van doen. Altijd kritisch zijn (en soms hun gelijk opeisen) typeert hen. Soms hebben deze mensen oog voor ontbrekende stukken in het verhaal, en kunnen met hun tegendraadse opmerking iets toevoegen.
In dit geval is de voornaamste reden waarschijnlijk dat de medewerker zich achtergesteld voelt in de groep en daar aandacht voor vraagt. Dat doet hij op een onhandige manier, namelijk door zich met alles te bemoeien. Zo denkt hij er bij te horen. Maar dat werkt contraproductief en dat moet hij gaan begrijpen.