zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Zo beheerst u de onderstroom

Door: Frank van Marwijk
 
Problemen kunnen soms blijven bestaan vanwege onjuiste veronderstellingen, weerstanden, onzekerheden of onderliggende belangen van medewerkers. Een probleem kan bijvoorbeeld een schijnveiligheid bieden, waardoor sommige mensen er geen heil in zien om ook maar iets te veranderen. Een probleem kan een lijmmiddel zijn of andere onderliggende problemen maskeren. Soms worden er moedwillig problemen opgeworpen om anderen in diskrediet te brengen. In mijn laatste artikel Wat is nu eigenlijk het probleem? onderstreepte ik het belang van de diepteanalyse van problemen. Welke stroming vindt er onder de oppervlakte plaats?

Dit laatste artikel kreeg veel positieve reacties en riep ook vragen op. Daarbij kreeg ik de concrete vraag om verder in te gaan op de dieptestructuur van de communicatie. Waarom laat de onderstroom tussen mensen zich zo lastig toetsen? Hoe kun je hiermee omgaan? Op deze uitnodiging ga ik graag in omdat de dieptestructuur van de communicatie de rode draad vormt die veel artikelen die ik voor Managersonline.nl heb geschreven verbindt. En ook mijn boeken Manipuleren kun je leren en Manipuleren op je werk gaan specifiek over de omgang met indirecte en moeilijk tastbare communicatievormen. Zo beheerst u de onderstroom!
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10