Problemen kunnen soms blijven bestaan vanwege onjuiste veronderstellingen, weerstanden, onzekerheden of onderliggende belangen van medewerkers. Een probleem kan bijvoorbeeld een schijnveiligheid bieden, waardoor sommige mensen er geen heil in zien om ook maar iets te veranderen. Een probleem kan een lijmmiddel zijn of andere onderliggende problemen maskeren. Soms worden er moedwillig problemen opgeworpen om anderen in diskrediet te brengen. In mijn laatste artikel Wat is nu eigenlijk het probleem? onderstreepte ik het belang van de diepteanalyse van problemen. Welke stroming vindt er onder de oppervlakte plaats?
Dit laatste artikel kreeg veel positieve reacties en riep ook vragen op. Daarbij kreeg ik de concrete vraag om verder in te gaan op de dieptestructuur van de communicatie. Waarom laat de onderstroom tussen mensen zich zo lastig toetsen? Hoe kun je hiermee omgaan? Op deze uitnodiging ga ik graag in omdat de dieptestructuur van de communicatie de rode draad vormt die veel artikelen die ik voor Managersonline.nl heb geschreven verbindt. En ook mijn boeken Manipuleren kun je leren en Manipuleren op je werk gaan specifiek over de omgang met indirecte en moeilijk tastbare communicatievormen. Zo beheerst u de onderstroom!