In eerdere artikelen (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10) heb ik uitgebreid aandacht gegeven aan het belang van waardering. Daarbij stond vooral het compliment centraal. In elke werksituatie is het essentieel dat werknemers erkend worden voor wie ze zijn en wat ze doen. Elke medewerker wil gezien worden door zijn collega’s en leidinggevende. Iedereen wil het gevoel hebben dat hij erbij hoort en merken dat zijn werk er toe doet in de ogen van de anderen. Onderlinge waardering is een belangrijk element dat teams motiveert, de samenwerking stimuleert en bijdraagt aan het werkplezier.
Stank voor dank?
Het gekke is dat we graag waardering ontvangen, maar dat we de complimenten die we af en toe krijgen toch snel bagatelliseren: ‘Ach het stelde niets voor…’. Ook vinden we het niet altijd gemakkelijk om onze waardering aan anderen te laten horen. Zeker als het gaat om de dagelijkse werkzaamheden die we als vanzelfsprekend beschouwen. En net zoals we het moeilijk vinden om een compliment uit te delen, zo lastig vinden we het vaak ook om iemand te bedanken voor zijn bijdrage. Soms lijken mensen het niet op te merken als u iets speciaals voor hen doet. U hoort er in ieder geval niets van terug. Maar hoe vaak bedankt u anderen?