Iedereen kent deze situatie wel: een verandering die moet leiden tot een prestatieverbetering, brengt niet de beoogde resultaten. Er is een nieuwe visie ontwikkeld of een nieuw systeem uitgerold, iedereen is naar cursus geweest of de organisatiehark is omgegooid. Maar de resultaten verbeteren niet. Het kan zijn dat de knelpunten zitten in een hoek waar u misschien niet zo snel zoekt. Paul van Schaik* en Johanna Kroon doen drie suggesties.
BLINDE VLEK 1. U verwacht teveel van iets dat in wezen een hulpmiddel is.
Veel organisatieveranderingen gaan samen met de invoering van een nieuw business concept, een nieuwe visie of een nieuw managementsysteem zoals balanced scorecard, CRM, of LEAN 6 Sigma. En dat alles heeft beslist z’n nut. Alleen is het goed te bedenken dat modellen en systemen uiteindelijk niet meer zijn dan hulpmiddelen: ze helpen, maar het echte werk moet u zelf doen. Een planbord helpt bij het maken van een planning, maar het kan er niet voor zorgen dat mensen zich aan hun afspraken gaan houden.