zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Zo geeft u uitleg zonder onderbreking

Door: Frank van Marwijk
 
Tijdens een vergadering ontstaat een discussie over een onderwerp waar u een duidelijke mening over hebt. U zou de aanwezigen wel kunnen overtuigen, als u maar de ruimte kreeg om uit te spreken. U wilt uw standpunt graag uitleggen, maar u wordt telkens onderbroken door mensen die wel denken te weten wat u wilt zeggen of die niet zo geïnteresseerd zijn. Zij reageren vanuit hun eigen invulling en dwingen u voortdurend in de verdediging. Hoe kunt u ervoor zorgen dat u uw verhaal kunt doen zonder voortdurend te worden onderbroken?

In vergaderingen krijgen sprekers vaak niet de ruimte om uitgebreid hun visie te verduidelijken. Er is maar weinig tijd en in die beperkte tijd wil iedereen zijn zegje kunnen doen. Zo ontstaan er discussies over vermeende standpunten terwijl eigenlijk niemand zijn achterliggende gedachten duidelijk heeft kunnen maken. Het is vervelend als u niet begrepen wordt omdat u gewoonweg niet de ruimte krijgt voor gedegen uitleg. U hebt altijd goed doordachte motivaties bij de ideeën die u uitspreekt. U bent er zelfs van overtuigd dat u anderen mee zou kunnen krijgen in uw plannen, als u maar gelegenheid kreeg om het hoe en waarom achter uw standpunten uit te leggen. Deze gelegenheid kunt u echter zelf creëren. Door de context te veranderen en door handig gebruik te maken van woorden en lichaamstaal, zorgt u ervoor dat u niet zo snel meer zult worden onderbroken.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10