Het is voor professionele dienstverleners gebruikelijk dat ze een vaste klantenbasis bedienen. Helaas vallen er in deze roerige tijden soms vaste klanten af. Of levert het opgebouwde netwerk minder op dan voorheen. Gelukkig zijn er soms ook meevallers. Bijvoorbeeld wanneer zich spontaan een prospect meldt via de website of de telefoon (leads). Het lijkt op scoren voor een open doel. Helaas valt het in de praktijk soms vies tegen. Wat is de beste werkwijze?
De lead opvolgen?
Neem snel telefonisch contact op. Kwam de aanvraag via internet? Bel binnen enkele uren. Kwam de aanvraag via de telefoon? Reageer binnen maximaal één dag. Voor schriftelijke aanvragen hebt u iets meer tijd. Maar ook dan is het verstandig vlot te reageren. Waarom? De meeste prospects informeren bij meerdere potentiële leveranciers. U maakt een alerte en professionele indruk en bouwt een (kleine) voorsprong op ten opzichte van concurrenten die laks reageren. Bovendien: de prospect is nu warm. Smeed het ijzer wanneer het heet is!