Managers en werknemers ervaren hun werk als een serieuze zaak, maar zouden het niet goed vinden als er op het werk nooit werd gelachen. Een goede sfeer in de organisatie is een belangrijke voorwaarde om prettig te kunnen werken en lachen hoort daarbij. Er gaat maar zelden een werkdag voorbij waarop er niet gelachen wordt. En niet alleen tijdens de inofficiële momenten wordt er gelachen. Lachen zorgt ook voor ontspanning in stressvolle situaties en helpt om moeilijke problemen en onderlinge conflicten te relativeren. Maar wat is dat lachen nu eigenlijk? Waar komt het vandaan en waarom vinden we het belangrijk. En hoe is het voor u als manager? Is het goed als een manager veel lacht, of kan hij dat beter laten?
Glimlachen en lachen
In een eerder artikel schreef ik al eens over de betekenis van de glimlach. Door te glimlachen straalt u sympathie uit. Het kan u helpen bij het leggen van contacten met anderen en het bereiken van uw doelen. Managers die er een gewoonte van maken om welgemeend te glimlachen, worden meer gewaardeerd en kunnen makkelijker aansluiting bij anderen vinden. Maar de geluidloze glimlach is een andere uitdrukking dan een hoorbare lach.