Mensen staan niet altijd even open voor contact met anderen en zijn niet altijd even happig om nieuwe informatie te ontvangen en om wat daarmee te doen. De grote informatiestroom waar we in deze tijd mee te maken hebben, zorgt ervoor dat we de informatie naar believen selecteren. We ontvangen graag wat we willen ontvangen en doen ons best om ons af te sluiten voor het overige wat ons wordt aangeboden. Begrijpen wat een ander bedoelt, betekent dat we daar consequenties aan moeten verbinden. Dat willen we niet altijd. We wenden daarom verschillende manieren aan om de communicatie te diskwalificeren. Dit maakt ons niet altijd even sociaal in de omgang met anderen. Soms zijn we onbewust asociaal, maar helaas vaak ook zeer bewust.
Kwaliteit of kwantiteit?
In het bedrijfsleven staat de kwaliteit van de communicatie hoog in het vaandel. Zonder dat de juiste informatie op het juiste moment op de goede plek komt, kan niemand werken. Het is daarom logisch dat we grote waarde hechten aan effectieve communicatie. Maar het begrip communicatie groeit een beetje uit zijn jasje. Onder communicatie valt elke inhoudelijke uitwisseling tussen mensen. Vaak wordt ook gesproken over communicatie als men de kanalen bedoelt waarmee wordt gecommuniceerd. Als mensen het hebben over communicatie kan het gaan over de gesprekken tussen collega’s, maar het kan ook gaan over de marketing, het intranet, de (mobiele) telefoon, het e-mailcontact, de berichtjes via SMS enzovoorts. De communicatiekanalen worden steeds talrijker. De hoeveelheid informatie die we willen ontvangen en overbrengen wordt steeds meer en ook de hoeveelheid mensen die we willen bereiken groeit gestaag. In plaats van op de kwaliteit van de communicatie ligt de focus vooral op de kwantiteit. Er wordt niet beter, maar vooral méér gecommuniceerd.