Dit is het tweehonderdste artikel dat ik schrijf voor Managersonline.nl. En dat is een mooi moment om terug te blikken. Honderd artikelen geleden vierde ik een feestje met u. Tijdens een online receptie gaf ik u adviezen hoe u de feeststemming kunt verhogen en daar zakelijk profijt uit kunt halen. Deze keer neem ik u mee op een tocht door het verleden en haal de mooiste herinneringen op. Herinneringen zijn waardevol. U zult ontdekken hoe u gebruik kunt maken van de historie, om uw toekomstgerichte visie vorm te geven. Door te kijken en te luisteren naar de geschiedenis ontplooit zich het verhaal van uw organisatie. Verhalen spreken aan, herinneringen roepen iets op. Laat u meevoeren door de geur van nostalgie!
De waarde van nostalgie
Regeren is vooruitzien, management ook. Als manager bent u voortdurend bezig met de ontwikkelingen van uw organisatie en ook met uw team wilt u vooral vooruit; u bent toekomstgericht bezig. Het woord vooruitgang heeft de betekenis van voorspoed terwijl achteruitgang gewoonlijk als een verslechtering wordt gezien. Ouwe koeien kunnen soms vernieuwingen vertragen. Toch is het goed om eens achteruit te blikken om te zien wat het verleden u gebracht heeft. U kunt leren van uw fouten en nog meer van uw successen. Als u terugblikt, zult u ook ontdekken dat er dingen in de kast zijn blijven staan die de moeite waard zijn om weer nieuw leven in te blazen. U zult ontdekken dat de projecten waar u mee bezig bent een eigen geschiedenis hebben. Uw bedrijf heeft een unieke historie, die u niet zomaar aan de kant moet schuiven. Medewerkers die al lang in de organisatie werkzaam zijn steunen op de geschiedenis van de organisatie en koesteren de ervaringen uit het verleden. En deze nostalgie zorgt er soms voor dat deze medewerkers weerstand bieden tegen vernieuwing. Oud is vertrouwd.