70 procent van alle organisatieveranderingen mislukt. Maar 30 pocent slaagt wel. Waar ligt dat aan? Johanna Kroon ontdekte dat één simpel communicatieprincipe het verschil maakt. Ze schreef er een boek over met als titel Wat hebben ze nu weer bedacht?Dit boek laat u kennismaken met een houding die uw kansen op succesvol veranderen vergroot, ongeacht het type organisatie, het veranderdoel of de verandermethode die u volgt. Managersonline publiceert het eerste hoofdstuk van dit boek. Via www. johannakroon.nl kunt u gratis een pdf van de eerste 25 pagina’s aanvragen.
Er bestaan over veranderen allerlei mythes maar de grootste is wel deze: ‘Mensen hebben een hekel aan veranderingen. Ze willen dat alles blijft zoals het is.’ Vervang ‘mensen’ door ‘medewerkers’ en je hebt de grootste mythe over organisatieveranderingen te pakken. Uit deze basismythe komen allerlei andere mythes voort: dat het de taak is van de veranderaar om anderen ‘mee te krijgen’, dat medewerkers bij veranderingen onherroepelijk ‘weerstand’ zullen vertonen, waarbij weerstand een ander woord is voor onwil. De opgave waarvoor de veranderaar zich dus gesteld ziet is dat hij deze onwilligen iets moet laten doen wat zij eigenlijk niet willen.