Het aannamebeleid van uw organisatie dient ruimte te bieden aan medewerkers uit andere culturen. Maar het kan zeker ook een inhoudelijke verrijking zijn als u een multicultureel team samenstelt. Vooral als u ook zaken doet met klanten die afkomstig zijn uit andere culturen heeft dit voordelen. Daarbij is het wel belangrijk rekening te houden met de verschillende uitingen in communicatief opzicht. Daarbij gaat het er niet alleen om of u elkaars woorden verstaat. Verstaat u ook elkaars lichaamstaal?
Tijdens groepsbijeenkomsten zoals vergaderingen en ook tijdens mijn workshops, hecht ik altijd veel waarde aan de non-verbale feedback die ik ontvang van anderen. Zo kan ik er steeds voor zorgen dat mijn presentatie zo goed mogelijk aansluit bij het publiek waar ik mee communiceer. Anticiperen op de lichaamstekens van anderen is voor mij een tweede natuur geworden. Telkens als ik iets vertel of vraag, meen ik aan de oogopslag, mimiek en lichaamshouding van anderen redelijk goed te kunnen bepalen of wat ik vertel aansluit bij de interesse van mijn gehoor. Deze ‘intuïtie’ bleek mij echter wat in de steek te laten toen een vrouw van Iranese afkomst deel uitmaakte van een team waarin ik werkzaam was.