Vraag "In een zorginstelling ben ik aangenomen om vier teamleiders aan te sturen en te begeleiden, die op hun beurt leiding geven aan 10 medewerkers. Door een niet-doorgevoerde reorganisatie zijn die teamleiders er niet en stuur ik zelf 43 medewerkers aan. Ik word geacht verzuim-, functionerings- en voortgangsgesprekken te houden, het kwaliteitscertificeringstraject in de gaten te houden en nieuwe markten te ontdekken. Ik kwam binnen op een juniorfunctie, maar er is niks 'junior' aan deze baan. Hoe maak ik mijn zorgen en problemen bespreekbaar?" [ingekort door de redactie]
Antwoord van Asha Kalijan
Als je nu gaat twijfelen of je geschikt bent voor de functie, dan neemt je zelfvertrouwen zeker nog meer af. Zeker gezien de ontwikkelingen die plaatsvinden in de organisatie. Doe dat dus niet. Het is verstandiger om feiten te verzamelen over je functioneren, je mogelijkheden en de belemmerde werking van de structuur in de organisatie. Dan wordt het duidelijker waar de knelpunten (en mogelijkheden) zitten en die met meer succes bespreekbaar maken. Jouw uitdaging is nu dat je een doorstart maakt en je niet terugtrekt.