Steven, een manager in een woonbedrijf, signaleerde dat er een probleem was met betrekking tot de verhuurleegstand. De leegstand van de huizen van dit woonbedrijf was te hoog, wat veel geld kostte. Wanneer de ene huurder uit zijn huis ging, duurde het soms wel een paar maanden voordat een volgende huurder het huis betrok. Hij had het probleem al eens eerder gesignaleerd in de afdelingsvergadering. Toen had hij gezegd: ‘Mensen, onze verhuurleegstand is veel te hoog. We doen het wat dat betreft veel slechter dan vergelijkbare woonbedrijven. Kom op, dat moet echt beter kunnen. Ik verwacht dat we daar met zijn allen wat aan gaan doen.’ Steven was niet zo tevreden over de reacties. Een van de teamleden had bijvoorbeeld gezegd: ‘Ik weet echt wel dat dat een probleem is, maar we werken hier keihard en we doen echt ons best. Dat mag ook wel eens gezegd worden, of niet?’ Na enig gepraat en door zijn waardering te uiten wist Steven de sfeer weer aardig om te buigen, maar oplossingen voor het probleem leverde deze vergadering niet op.
De kracht van oplossingsgerichte vragen
Talloze managers, coaches en docenten kennen inmiddels de kracht van oplossingsgerichte vragen (zie hiervoor onder andere het boek Doen wat werkt). Door op een respectvolle manier doelgerichte vragen te stellen, slagen oplossingsgerichte professionals er vaak om in gesprekken op een snelle en plezierige wijze oplossingen op tafel te krijgen. Oplossingsgerichte coaches helpen hun cliënten om hun eigen doelen te stellen en hun eigen oplossingen te vinden om die doelen te bereiken. Oplossingsgerichte managers maken vaak gebruik van de toepassing die oplossingsgericht sturen heet. Bij oplossingsgericht sturen maakt de manager duidelijk welk resultaat er bereikt moet worden en wat de reden daarvan is. Vervolgens nodigt de manager de medewerker uit om zelf manieren te vinden om deze resultaten te bereiken. Een opvallend aspect bij de oplossingsgerichte aanpak is dat u de sturing in vraagvorm aanpakt. Door de onderstaande stuurvragen in te vullen kun u precies bedenken hoe u de medewerker, het team, een leverancier of een leerling kunt aansturen.