Vraag "Een medewerker voert een nogal geslepen "fluister-campagne". Over allerlei onderwerpen spant ze heel subtiel collega's voor haar karretje. Die gaan vervolgens actie ondernemen en maken van haar probleem ook hun probleem, bijvoorbeeld over het betalen van overuren. Wij reageren geprikkeld omdat we weten wie er achter zit. Het heeft een negatieve invloed op de sfeer, maar ook op de productiviteit. Omdat het zo subtiel gebeurt, is het lastig haar aan te pakken. Wat kan ik doen? Haar confronteren of een gesprek met het hele team aangaan?"
Antwoord van Asha Kalijan De medewerker confronteren zal niet heel veel opleveren, tenzij je iets concreets kunt aangeven. Dat is lastig, omdat het spel subtiel gespeeld wordt. Een gesprek met het hele team aangaan lijkt me een goed idee, echter je moet dan wel bereiken dat zaken in het vervolg zelf en direct aangekaart worden en niet via anderen. Daarnaast moet de 'fluister-campagne' ophouden en collega's moeten gaan inzien dat zij waarschijnlijk gebruikt worden.