Sommige mensen vragen zich af waarom ze nooit iets voor elkaar krijgen bij anderen. Het antwoord daarop is vaak dat ze er simpelweg niet om vragen. Zo zijn er verkopers die geweldig hun best doen om hun klant te overtuigen van de voordelen van hun product, maar die klant uiteindelijk niet vragen of hij dat product ook wil kopen. Er zijn ook werknemers die zich bij collega’s beklagen dat ze niet gewaardeerd worden voor hun werk. Maar ze vragen nooit om salarisverhoging en solliciteren ook niet naar een andere baan. Soms is het stellen van een vriendelijke vraag genoeg om de ander te laten doen wat u wilt. Dit is zelfs de meest voor de hand liggende manier om uw wensen vervuld te krijgen, maar bijzonder genoeg is dit niet voor iedereen even vanzelfsprekend.
Stel de juiste vragen
Het stellen van de juiste vraag is een belangrijk aspect van de communicatie. In een eerder artikel beschreef ik hoe u handig gebruik kunt maken van verschillende soorten vragen. Later schreef ik hoe u door het stellen van de juiste vragen aan uzelf, gestructureerd kunt leren denken en u uw focus beter kunt richten op de oplossing van uw problemen. De juiste vraag is het portaal tot het passende antwoord. En zolang de vraag niet gesteld is, blijft het antwoord achterwege. Maar vragen stellen is niet alleen zinvol om antwoorden te krijgen. Door een vraag te stellen, kunt u ook laten weten wat u wenst en kenbaar maken wat u van anderen verwacht. Dit is een andere betekenis van het woord vragen, waaraan ik in dit artikel aandacht besteed: laat anderen duidelijk weten wat u wilt. Door te vragen maakt u uw behoeftes kenbaar.