zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Een medewerker manipuleert mij. Wat te doen?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Een medewerker heeft zich flexibel opgesteld en is bijvoorbeeld bereid geweest om tijdens de vakantie een dag terug te komen toen het druk was. Ze eist echter ook een voorkeurspositie. Zo is ze op eigen initiatief verder van haar werk gaan wonen en nu wil ze de reiskosten volledig vergoed hebben. Geef ik dat niet, dan heb ik een probleem, zegt ze. Ik voel me daardoor gechanteerd. Ook heb ik het gevoel dat ze consequent haar werk traineert. Ze heeft bijvoorbeeld de inlogcode van haar pc veranderd, zonder dat te melden. Hoe moet ik hier mee omgaan?"



Antwoord van Asha Kalijan
De situatie is scheef gegroeid op het moment dat de medewerker tegen je zei dat zij flexibel is en dat zij dat ook van de organisatie verwacht. Daar begint de manipulatie c.q. chantage al. Ik denk dat de medewerker inderdaad erg flexibel en wellicht grenzeloos in elkaar zit en verwacht dat als zij u een dienst bewijst het voor haar vanzelfsprekend is dat u haar tegemoet komt. Zij vult als het ware in wat een goede tegenprestatie zou moeten zijn. Zij vindt de normale werkgever-werknemer relatie voor haar niet van toepassing, want ze komt zelfs van haar vakantie terug, maar ze verwacht in feite dat jij ook uitzonderingen voor haar maakt: ze wil boven de werkgever-werknemer relatie gesteld worden.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10