Vraag "Ik ben werkzaam als projectmanager bij een bedrijf met ongeveer 500 medewerkers. Het bedrijf zit midden in een groot verandertraject. Bij het begin daarvan leek er onder de medewerkers draagvlak te bestaan voor de veranderingen, maar bij de implementatie ondervind ik veel weerstand. Ik krijg vaak het excuus 'Daar heb ik geen tijd voor, ik heb het te druk" te horen, vooral als de dagelijkse processen of werkwijzen veranderen. Heb je tips hoe ik deze mensen kan motiveren zodat ze een positieve en coöperatieve houding aannemen?"
Antwood van Asha Kalijan
Als je het excuus hoort "Daar heb ik geen tijd voor, ik heb het te druk", dan is het verstandig te onderzoeken of er werkelijk draagvlak is. Als je er vanuit ging dat bij de aanvang van het project voldoende draagvlak bleek te zijn, dan moet je nagaan of je conclusie toen wel terecht was. Ga na hoe het komt dat het nu anders is gesteld met de bereidwilligheid van de medewerkers.