Wat is eigenlijk uw schaarste, en daarmee belangrijkste bedrijfsmiddel? Geld? Machines en gebouwen? Mensen? Ideeën? Niets van dit alles! Het is tijd … UW tijd. Managementtijd is het bedrijfsmiddel dat maar één keer kan worden uitgegeven, dat niet ingewisseld of terugverdiend kan worden. Als uw tijd zo schaars is, dan is het logisch dat u alles op alles zet om dit bedrijfsmiddel zo optimaal mogelijk in te zetten. Maar dat blijkt in de praktijk nog helemaal niet zo eenvoudig te zijn. U wordt overstelpt met adviezen, websites, boeken, adviseurs, en conferenties over waar en hoe u uw tijd het beste kunt inzetten om de organisatie te verbeteren. Door al die bomen ziet u zo langzamerhand het bos echt niet meer. Waar moet u beginnen? Niets doen is geen optie. U leeft immers in het tijdperk van extreme concurrentie.
Een tijdperk waarin organisaties het steeds zwaarder krijgen door de druk van wereldwijde concurrentie, voorthollende technologische ontwikkelingen, economische liberalisatie, meer en grotere overnames, en cliënten en burgers die steeds veeleisender worden. Gelukkig is daar het opkomende adviesgebied van de excellente organisatie. Sinds het doorslaande succes van Jim Collins’ bestseller Good to Great komen er steeds meer boeken op de markt die voortborduren op de ideeën van Collins. Boeken met prachtige titels als Enduring Success. What top companies do differently (Bailom, Matzler en Tschemernjak), Meaning Inc. The blueprint for business success in the 21st century (Bains and Bains), Cracking the performance code. How firms succeed (Bevan, Cowling, Horner en Turner), Stretch! How great companies grow in good times and bad (Deans en Kroeger) en Hot spots. Why some companies buzz with energy and innovation – and others don’t (Gratton). Stuk voor stuk interessante publicaties die u vertellen hoe u uw organisatie kunt aanzetten tot betere prestaties. Maar hoe weet u nu welke van de voorgestelde verbetermethoden het beste is voor u? Waar moet u uw schaarse tijd aan besteden? Of kunt u maar beter het zekere voor het onzekere nemen en ze gewoon allemaal toepassen. Succes verzekerd, toch?