Marketing en verkoop zijn op minimaal één punt vergelijkbaar met voetbal: iedereen denkt dat hij er verstand van heeft. Dat merkte ik onlangs weer eens een keer toen ik een professionele dienstverlener hielp bij het maken van een mailing. Ik stelde voor een antwoordkaart bij het voegen. De directeur sprak daarover zijn veto uit: "dat is ouderwets, zoiets werkt tegenwoordig niet meer!" Helaas wist de directeur niet waarover hij praatte. Antwoordkaarten stimuleren de respons op een mailing. Als het bij dit ene voorval was gebleven dan was er geen man over boord. Maar ook op andere punten ging hij lijnrecht in tegen gezonde en algemeen aanvaarde marketingprincipes. Zullen wij samen eens kijken wat er allemaal mis kan gaan bij de marketing van diensten?
1. Iedereen bemoeit zich er mee Professionele dienstverleners zijn vaak partners van elkaar. Het zijn hoog opgeleide mensen en experts in hun vakgebied. Maar dat betekent niet dat ze verstand van marketing hebben. Er wordt eindeloos gediscussieerd over de vormgeving van het marketingbeleid. Dergelijke discussies leveren vaak weinig meer op dan de boodschap "wij zijn experts in ons vak en leveren geweldige kwaliteit!" Zelden of nooit weet men een unieke insteek te vinden.