Vraag "Sinds drie jaar is bij ons het beoordelingsgesprek geintroduceerd. Daarbij wordt elke medewerker gescoord volgens een puntenmethode. Dat resulteert in een beoordeling in de categorieën A tot en met D (waarbij D de hoogst te halen beoordeling is). Om in aanmerking te komen voor een hogere salaristrede is minimaal een C-score vereist. Onze mensen werken in het algemeen goed, maar de afdelingshoofden krijgen van medewerkers vaak de klacht dat ze 'slechts' een C scoren, terwijl dat een prima beoordeling is. Hoe kan ik ervoor zorgen dat medewerkers inzien dat een C-score een heel normale en acceptabele beoordeling is."
Antwoord van Asha Kalijan
Je vraag is aan de ene kant te algemeen wat de context van jullie beoordelingssysteem betreft en aan de andere kant te gedetailleerd op het punten/scoresysteem. Ik kan je alleen wat richtlijnen geven en ik raad je aan met de uitkomsten van de richtlijnen je vraag nader te definiëren en daarna gerichter verder te gaan met het oplossen van de knelpunten in het beoordelen.