zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Beter presenteren: maak contact met uw publiek

Door: Frank van Marwijk
 
Een presentatie voor een groep lijkt in veel opzichte op een gesprek. Het is niet alleen een inhoudelijke voordracht, maar meer een ontmoeting. Daarbij gaat u een relatie aan met uw publiek. U spreekt hen niet alleen toe, maar wisselt informatie met hen uit. Evenals in een gesprek tussen twee mensen dient er bij de communicatie met een groep steeds sprake te zijn van tweerichtingsverkeer. Een goede presentatie is dan ook een dialoog waarin u en uw publiek elkaar wederzijds beïnvloeden. Het publiek reageert op u en u wordt gestuurd door de feedback die u van uw toehoorders ontvangt.

Geen twee presentaties zijn hetzelfde
U kunt zich nog zo goed voorbereiden op de inhoud en de vorm van een toespraak. Toch is het lastig om te voorspellen hoe die er uiteindelijk uit zal zien. De reden daarvan is dat u te maken heeft met mensen die verschillend op u en uw presentatie zullen reageren. Als u dezelfde voordracht houdt bij verschillende groepen zullen er daarom geen twee hetzelfde zijn. Tijdens een congres waarin u op één dag verschillende malen dezelfde workshop geeft, kan het zijn dat een eerste bijeenkomst naar uw gevoel soepel verloopt terwijl een andere aanvoelt als trage stroop. Dit heeft niet zozeer te maken met de inhoud van uw betoog, maar met de feedback die u ontvangt, waar u op uw beurt weer op reageert. Het ene publiek is enorm reflectief – er wordt veel geknikt en gemakkelijk gelachen. Een ander publiek lijkt meer serieus en gesloten. U merkt dan dat u er harder aan moet trekken.

Wederzijdse beïnvloeding
Tijdens elke communicatie is er sprake van wederzijdse beïnvloeding. Dit geldt ook bij een toespraak. Uw presentatie heeft effect op het publiek. De feedback van uw gehoor bepaalt hoe u zich opstelt. En tenslotte beïnvloeden de toehoorders ook elkaar. Als er bijvoorbeeld veel mensen zijn die gemakkelijk lachen, gaan anderen daar snel in mee. De wisselwerking die er bestaat tussen u en de aanwezigen is enorm bepalend voor de sfeer. Dit heeft vervolgens weer effect op hoe u zich voelt en hoe uw presentatie uit de verf komt.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10