Vraag "Ik ben leidinggevende in de gezondheidszorg. Vorige jaar heb ik een functioneringsgesprek gevoerd met een medewerker. Hij was het toen op twee punten niet eens met mijn bevindingen. Nu is het een jaar later en moet er opnieuw een functioneringsgesprek plaatsvinden. De medewerker heeft echter aangegeven niet met mij in gesprek te willen gaan. Ik heb hem erop gewezen dadt het gesprek verplicht is. Nu staat hij er op dat hij een collega mag meenemen. Is dat een goed idee?"
Antwoord van Asha Kaijan
Dat een medewerker het niet eens is met punten uit een functioneringsgesprek kan natuurlijk altijd. Ik neem aan dat hij akkoord was met het feit dat de verschillende meningen (ook zijn mening) duidelijk vastgelegd zijn. Procedure van een functioneringsgesprek
Het functioneringsgesprek is in jullie geval ook het beoordelingsgesprek. De uitkomst van zo’n gesprek heeft consequenties op de beloning en ontwikkeling van de medewerker. Als de medewerker het ergens niet eens mee is, dan is de beoordeling cq uitkomst in zijn ogen altijd onredelijk. Het is raadzaam de meningen naast elkaar te leggen en daar ook oplossingsrichtingen en meetpunten voor te bedenken. Ik raad in dergelijke gevallen aan om na een half jaar opnieuw een gesprek te voeren, om te zien of zaken duidelijker zijn en of je kunt bijsturen als de medewerker in jouw ogen nog steeds minder goed functioneert op die punten. Ik ben dan ook een voorstander van een jaarlijkse beoordelinggesprek en een halfjaarlijkse functioneringsgesprek waarin je tussentijds kunt bijsturen, signalen kunt oppakken, afspraken kunt maken etcetera. Ook bij tussentijdse problemen komt het voor dat leidinggevenden en/of medewerkers een (extra) functioneringsgesprek aanvragen.
En ja, het liefst met een derde erbij. Ik zal straks uitleggen waarom.