Het beroep van manager kent vele facetten. Geen dag is voor u hetzelfde en steeds weer dient u te anticiperen op uiteenlopende situaties die zich voordoen. Als manager dient u daarom verschillende vaardigheden in huis te hebben. U moet goed met mensen kunnen omgaan, overzicht houden op de lopende processen, beslissingen durven nemen, enzovoorts. Soms spreken de verwachtingen die men van u heeft elkaar tegen. Een eenduidige profielschets van de goede manager bestaat daarom niet. Maar toch kunt u een goede manager herkennen uit duizenden! Is het uw wens om uit te blinken in uw vak en daarvoor gewaardeerd te worden? Hier leest u wat daar voor nodig is.
Een goede manager
Wilt u graag gezien worden als een goede manager? Natuurlijk! Wie wil er niet uitblinken in zijn vak? Wie wil er geen waardering voor wie hij is en wat hij doet? Wellicht doet u uw best om vaardigheden te ontwikkelen die u helpen uw werk optimaal uit te voeren. U oefent in gespreksvoering en in onderhandelen, volgt een cursus om uw lichaamstaal te verbeteren en verdiept u in de kunst van het organiseren. U vraagt raad aan verschillende adviseurs. En al snel komt u er achter dat hun adviezen niet eensluidend zijn. De een zegt u dat u voorrang moet geven aan het bedrijfsbelang en moet kiezen voor de harde aanpak. De ander beweert dat u zich vooral empathisch dient op te stellen om het grootste rendement te behalen. De aanpak die de één goed vindt, vindt de ander onjuist. Wat u ook doet, u doet het nooit goed, is de conclusie die u hier zou kunnen trekken. Maar dat was toch juist uw streven? Goed zijn?