zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Acquisitie door professionals: de juiste insteek (1)

Door: Michel Hoetmer
 
Professionals, zoals advocaten, accountants, trainers en consultants, hebben vaak een hekel aan verkopen. Het roept associaties op met onbetrouwbare types die gladde praatjes rondstrooien. Professionals mijden koudeacquisitiegesprekken als de spreekwoordelijke pest. Professionals willen vooral doen waarin ze goed zijn: hun vak uitoefenen. Helaas lukt dat meestal niet zonder een portie commercieel denken en doen. Want zonder klanten zijn deze mensen ook niet in staat om hun kunstjes te vertonen.

Misverstanden omtrent acquisitie
Helaas zijn er nogal wat misverstanden omtrent acquisitie en verkopen. Misverstanden die niet alleen in de hand worden gewerkt door ettelijke slechte voorbeelden uit de dagelijkse praktijk maar ook door sommige auteurs. Frank Kwakman zegt in zijn boekje Acquireren is (n)iets voor mij dat koude acquisitie en direct marketing noodsprongen zijn. Nee, u moet aan personal branding gaan doen, via goed relatiebeheer uw klantenkring uitbreiden en netwerken. Daar is overigens niets mis mee. Maar waarom zijn koudeacquisitiegesprekken en direct marketing noodsprongen? Ik mis de onderbouwing. Toch kan ik de gedachtegang van Kwakman wel volgen. Veel koudeacquisitiegesprekken en verkoopbrieven zijn van een droevig niveau. En dus werkt het niet. Maar dat geldt evenzo voor de andere instrumenten die hij voorstelt. Als je die op de verkeerde manier inzet of misbruikt, werken ze evenmin. Het is alsof je een spijker met een schroevendraaier in een betonnen muur probeert te slaan.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10