zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Vragen als stof tot nadenken

Door: Frank van Marwijk
 
In een eerder artikel beschreef ik u het belang van het stellen van goede vragen. Ik liet u weten op welke manieren u vragen kunt stellen. Vragen hebben niet altijd de bedoeling om een inhoudelijk antwoord te krijgen. Door vragen te stellen, kunt u een gesprek sturen. U kunt er een ander mee confronteren of hem aan het denken zetten. En behalve vragen aan anderen, kunt u ook vragen stellen aan uzelf. Het stellen van concrete vragen aan uzelf helpt u om gestructureerd te denken en uw focus beter te richten op de oplossing van uw problemen.

Vragen die richting geven
Soms is het antwoord op een vraag belangrijker voor de persoon aan wie u die vraag stelt, dan voor uzelf. Uw vraag kan de ander ideeën geven die hij daarvoor niet had. Door vragen te stellen kunt u de ander helpen zijn eigen gedachten, wensen en gevoelens op een rijtje te zetten. Als u actief luistert en doorvraagt, kunt u hem een bepaalde structuur bieden die hem helpt zijn doelen te bepalen. Door na te denken over uw vragen wordt het hem duidelijker wat hij nu eigenlijk wil en wat hij daarvoor zal moeten doen. Bijvoorbeeld tijdens een functioneringsgesprek kunnen uw vragen een medewerker helpen een duidelijke visie te ontwikkelen over zijn eigen mogelijkheden binnen uw organisatie.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10