Outsourcen van IT is al meer dan een decennium gangbaar in Nederland. De eerste deals leden aan de gebruikelijke kinderziektes. Tegenwoordig is de benadering van outsourcing echter verregaand geprofessionaliseerd. Dit geldt zowel voor de kant van de leverancier als voor de uitbestedende organisatie. De kritiek op en onvrede over outsourcing deals is alleen niet verdwenen. Een belangrijke reden hiervoor is de instrumentele benadering die veel partijen en hun adviseurs kiezen. Standaard methoden en aanpakken hebben hun voordelen maar maken ook blind voor de specifieke behoeftes van de business van klanten. Een andere aanpak van outsourcing is noodzakelijk om een echte bijdrage te leveren aan de business doelstellingen.
Start bij de business Outsourcing zou veel sterker vanuit de business van een bedrijf moeten worden geïnitieerd en bestuurd. Het beschouwen van een IT als een ondersteunende dienst is een onderschatting, die leidt tot grote risico’s voor de bedrijfsvoering. Om dit te voorkomen zou iedere IT outsourcing voorafgegaan worden door een strategische assessment van de business en de inzet van IT. Deze assessment leidt vervolgens tot een outsourcing strategie. In deze outsourcing strategie staat in heldere woorden waarom en welke onderdelen van IT diensten kunnen worden geoutsourced. Daarbij is ook aangegeven hoe deze IT diensten in de toekomsten worden aangestuurd.