Grote veranderingsprocessen en reorganisaties kunnen zorgen voor veel onzekerheid bij medewerkers. Er bestaat veel angst om afstand te moeten nemen van vertrouwde zaken. Sommigen werknemers vrezen zelfs voor hun baan. Medewerkers moeten in deze tijd met leden ogen aanzien dat van bovenaf over hun lot beslist wordt en zoeken strohalmen om zich aan vast te klampen. Het is belangrijk dat u als manager uitstraalt dat u weet waar u voor staat. Bied uw medewerkers houvast door stabiliteit, standvastigheid, betrouwbaarheid en geloofwaardigheid te tonen. Geef uw medewerkers in deze tijd voldoende aandacht.
Als er in uw organisatie grote veranderingen gaande zijn, zijn de ogen van uw medewerkers extra op u gericht. Juist in deze periode dat u zelf druk bent met onderhandelingen en maken van belangrijke keuzes, is de focus van uw medewerkers gericht op uw persoonlijkheid en leiderschapsstijl. U zult in deze tijd veel vragen op u afgevuurd krijgen en veel kritiek te verwerken krijgen. Logisch, want de toekomst van de organisatie ligt op dit moment in uw handen. Als de onderhandelingen in volle gang zijn, kunt u nog niet veel informatie bieden, terwijl uw medewerkers die wel van u verwachten. Dit kan twijfel, onzekerheid, achterdocht en wantrouwen bij uw medewerkers geven. Er wordt onderling veel gespeculeerd en geklaagd. De meningsvorming wordt gevoed vanuit veronderstellingen.