Vraag "Ik ben geen manager, maar heb wel een coördinerende rol in een bouwmarkt. Mij is gevraagd of ik een aantal veranderingen wil doorvoeren in de manier waarop wij omgaan met bestelopdrachten. Dit heb ik gedaan en dat schriftelijk meegedeeld aan mijn collega's. Onlangs merkte ik dat een collega zich toch niet aan de procedure houdt. Ik heb haar daar op aangesproken, maar zij reageerde: "Nee, dat doe ik niet en ik hoef niet naar jou te luisteren, want jij bent mijn collega." Als ik haar manager was geweest was dat waarschijnlijk niet gebeurd. Wat kan ik doen?"
Antwoord van Asha Kalijan
Je collega heeft zeker een punt. En jij hebt gelijk als je zegt dat het gesprek anders was verlopen als je vanuit een andere functie had gesproken. Zolang je niet formeel de verantwoordelijkheid en bevoegdheid hebt om haar opdrachten te geven, hoeft ze dat formeel niet van jou te accepteren. Het zegt wel iets over haar werkhouding en gemis aan teamgevoel.