Er zijn boeken vol geschreven over het motiveren van medewerkers. De meningen over dit onderwerp lopen nogal uiteen. Motiveren is een tamelijk eenzijdig antwoord op de vraag "hoe verbeteren wij de prestaties van onze medewerkers?" In dit artikel wil ik samen met u kijken hoe u prestaties kunt beïnvloeden door de situatie waarin mensen werken aan te passen.
Voorspelbare reacties
Veel van ons gedrag wordt gestuurd door ons onderbewustzijn. Circa 90 tot 95 procent van ons gedrag is automatisch, niet bewust overdacht. Slechts 5 tot 10 procent van ons gedrag is bewust. Een deel van ons automatische gedrag is aangeleerd. Wij hebben ooit een keer ontdekt dat een handeling goed werkt in een bepaalde situatie en dus herhalen wij het gedrag. In veel gevallen is het maar goed ook dat u niet nadenkt bij wat u doet. Stelt u zich eens voor dat u al uw handelingen, zoals uw auto in een andere versnelling schakelen, bewust overdenkt. Dat werkt niet.
Naast het feit dat uw brein binnen de kortste keren overspannen raakt, heeft u soms niet de tijd om na te denken. Bijvoorbeeld wanneer u de straat oversteekt. Plotseling merkt u dat een auto sneller reed dan gedacht. In die situatie is er geen tijd voor een uitgebreide afweging van alle mogelijkheden. Uw brein zegt: "ren voor je leven!" en uw benen gaan meteen tot actie over.