zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe stop ik racistische grapjes over mij?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Ik ben een "bruine" baas en soms heb ik het moeilijk met mijn blanke werknemers. Ik spreek met een accent en ik weet dat mijn werknemers onder elkaar soms racistische grapjes over mij maken. Hoe kan ik deze problemen oplossen zonder iemand te ontslaan?"

Antwoord van Asha Kalijan
De beste methode om als leidinggevende in welke situatie dan ook te handelen is kwaliteit te tonen in waar je voor aangenomen bent en resultaatgericht te blijven. Kortom door goed je werk te blijven doen, blijven scoren als leidinggevende los van de persoonlijke opmerkingen. Daar heeft niemand van terug.

Weerstand en persoonlijke zaken
Elke leidinggevende heeft wel eens te maken met weerstand van medewerkers. Vaak tot op het persoonlijke af, zoalsin jouw geval. Het probleem is dat jij het waarschijnlijk op zou nemen voor een medewerker die zo behandeld werd, maar niemand dat voor jou doet als leidinggevende. Het is verstandig om toe te zien dat aanvallen op persoonlijke zaken, je zakelijke zaken niet aantasten.

Houding
Jij bent de baas en dus de autoriteit en degene die gaat over het reilen en zeilen, het gedrag en de houding van het team. Straal dat uit in je houding. Maak van je accent een sterkte. Zie het als charmant en bijzonder. Je ziet misschien hoe cabaretiers dat doen. Gebruik humor en maak grapjes over je uitspraak als je soms heel opvallend iets met een accent zegt. Je kunt zelfs noemen “Ik denk dat niemand dat kan herhalen". Behandel je medewerkers als mede-werkers en laat je autoriteit je helpen. Je kunt ook iets zeggen over je accent in de trant van "jongens, misschien nieuw voor jullie, maar ik spreek meteen accent. Toch gebruik ik Nederlandse woorden als ik jullie aanspreek, dus ik ga er vanuit dat julliemet jullie intelligentie heel goed begrijpen wat ik bedoel/vraag. Ik verwacht dan ook dat het uitgevoerd wordt zoals ik het gevraagd heb en anders wil ik horen wat jullie niet begrepen hebben en wel nu direct". Jij bent niet voor niets de baas. Zorg dat je de dingen gedaan krijgt zoals jij het wilt, met respect voor een ieder en zeker voor jezelf. Ga voor vakkennis en inhoud en nogmaals voor resultaat. Daarmee overstijg je de persoonlijke kant en neem je de ruimte om mensen op hun houding en gedrag aan te spreken. Ze ontslaan gaat te ver, maar geeft wel aan hoe ver de situatie al uit de hand is gelopen. Zoek een middenweg en doe dat eerst met humor. Spreek ze vervolgens aan als je geen verbetering ziet en neem die punten mee in hun functioneringsgesprekken.

Instructies zijn instructies met of zonder accent en kleur
Laat één ding duidelijk zijn. Instructies zijn instructies of je nu een accent en een kleur hebt of niet. Wat jij vraagt te doen is puur ingegeven doorje rol als leidinggevende. Jij hebt de taak resultaten met je mensen te halen. Neem dat serieus. Spreek mensen aan op hun productiviteit en hun werkwijzen. Op hun effectiviteit en als het nodig is op hun gedrag. Laat ook duidelijk worden dat jij staat voor het respectvol omgaan met mensen binnen je team, wie het ook betreft. Een grapje, een accent, graag zelfs, maar daar horen geen racistische opmerkingen bij. Dus eis dat ook voor jezelf op en geef daarin het goede voorbeeld door mensen ook aan te spreken als zij racistisch of discriminerend worden in de vorm van ‘zo gaan wij hier niet met elkaar om, wie het ook is’. Verder zou ik er niet voor schuwen om degene die de aanjager is van de zogenaamde grapjes aan te spreken. Zet vooral die sleutelfiguur op zijn of haar nummer. Doe dat met opmerkingen als “hoe moet ik bepaalde dingen/opmerkingen zien” en/of vraag of hij of zij ergens problemen mee heeft. Geef aan welk gedrag jij wel wenst op jouw afdeling en welk gedrag zeker niet.

Sta boven je kleur en je accent
Het is niet bedoeld als gemakkelijk praten, maar sta boven je kleur en je accent. Sta voor je kwaliteiten. Zorg dat je stevig in je schoenen blijft staat. Relativeer, al ben ik me er van bewust dat grapjes over iemands huidskleur altijd pijnlijk zijn, vooral door de lading die daarop kan zitten en de associaties die daarbij komen kijken. Als mensen/medewerkers je daar niet op konden pakken, dan vinden ze heus wel iets anders, zoals je gewicht, je religie, de kleur van je haar et cetera. Zo zitten sommige mensen in elkaar. Maar stel een grens en voed ze op, verruim hun blik en blijf resultaatgericht, ook ten aanzien van het gedrag van de medewerkers. Ze hoeven je vrienden niet te worden, maar je verwacht wel een respectvolle behandeling en een goede werkverhouding als hun baas. Eventuele consequenties kunnen ze zelf invullen.

Asha Kalijan

Vraag het Asha
Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. U ontvangt direct antwoord per email. Later wordt de vraag volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. Klik hierom uw vraag in te sturen.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10