Vraag "Ik ben manager van een kleine business unit en heb sinds een paar maanden een nieuwe medewerker, die door mijn directeur aan mij werd voorgesteld. De medewerker voldoet aan de verwachtingen. Ik vermoed echter dat de directeur een verhouding met haar heeft, wat tot vreemde situaties leidt. De directeur handelt bijvoorbeeld rechtreeks met haar zonder mij erin te kennen en neemt haar onverwacht mee op zakenreisjes. Hoe moet ik hier op reageren zonder mijn directeur voor het hoofd te stoten?"
Antwoord
De situatie waarin je verkeert is een hele precaire. Toch raad ik je aan om de directeur aan te spreken.
Zakelijke en persoonlijke omgangsvormen scheiden De relatie tussen de medewerker en de directeur, is voor niemand optimaal als die de zakelijke belangen raakt. Het is uiterts vreemd voor collega’s om te zien dat iemand (die ook nog net begonnen is) voorgetrokken wordt. Dat voelt altijd als onrechtvaardig, oneerlijk. Deze nieuwe medewerker zal daarop aangekeken worden. Datzelfde geldt voor de directeur. Hij trekt als het ware de genoemde medewerker voor en dat is zakelijk gezien geen verstandige handelswijze. Hij heeft als directeur eindverantwoordelijkheid over het personeel. Zijn gedrag kan 'bedreigend' zijn voor de andere medewerkers en dat is nooit goed voor de werksfeer en uiteindelijk voor de organisatieresultaten. De directeur zal zakelijke en persoonlijke omgangsvormen moeten leren scheiden. De voorbeelden dat het mis kan gaan als er inderdaad sprake is van een verhouding of relatie zijn legio. En op dit moment zelfs erg actueel als je naar de situatie bij de Wereldbank kijkt. Bezie het een en ander.in context, al werkt het uitvergroten van een situatie soms verduidelijkend.
Het aanspreken van je directeur
Als manager is het lastig om je directeur te wijzen op zijn persoonlijke omgangsvorm. Toch heb jij als manager de verantwoordelijkheid en de bevoegdheid om zorg te dragen voor een goede werkwijze binnen je team. Daar mag je jouw directeur daar ook op wijzen. Het is zelfs een prettige bijeenkomstigheid dat jij een goede relatie met hem hebt. Probeer hem eerst heel subtiel aan te spreken. Noem om te beginnen dat je tevreden bent over de nieuwe medewerker. Er zijn echter wat zaken die jou opvallen, die wat zorgwekkend zijn. Het valt jou op dat hij rechtstreeks opdrachten geeft aan de medewerker. Dat is niet de werkwijze en daardoor des te opvallender. Het is vreemd naar de andere medewerkers toe. Ook de voorkeursbehandeling met reisjes kun je noemen. Leg uit dat je vanuit jouw rol verplicht bent om deze situatie te bespreken, maar ook omdat je het gevoel hebt dat deze situatie zich uiteindelijk tegen hem, tegen jou en de medewerker zal keren. Zeg er wel bij dat zijn persoonlijk leven jou niets aangaat, maar jij alleen waakt over het reilen en zeilen op zakelijk niveau, binnen jouw afdeling. Spreek op het juiste moment af hoe jij voorstelt dat hij wel omgaat met bijvoorbeeld het verstrekken van opdrachten. Spreek dat ook af met de medewerker.
Het geven van presentjes kan hij het beste in de persoonlijke omgang, na werktijd, laten plaatsvinden.